Înfiinţarea
unor noi monede de economisire - creditare dar şi de schimb la nivel
internaţional, apare ca o necesitate în actualul context macroeconomic. În
scopul susţinerii economiilor proprii, statele urmăresc o devalorizare cât mai
accentuată a propriilor monede în vederea încurajării exporturilor. Alte state
urmăresc asigurarea unui echilibru între nevoia de încurajare a exporturilor şi
capacitatea de plată a populaţiei îndatorate în altă monedă decât cea naţională.
În această ultimă situaţie avem România. Generarea de monedă
în surplus faţă de necesităţile reale ale economiei, conduce în mod inevitabil
la inflaţie, o formă de spoliere, o taxare indirectă aplicată de stat
propriului popor asupra economiilor.
Soluţiile
există şi sunt relativ uşor de implementat. Aceste măsuri constau în realizarea
unor noi monede, în format electronic, care să îşi menţină puterea de
cumpărare.
Moneda de
economisire ar trebui să constituie parte fracţionară a PIB-ului aferent
fiecărei ţări, care o adoptă, putând fi oricând cumpărată sau vândută de către
deţinător şi oferind sau primind în schimb contravaloarea în moneda curentă a
ţării (în cazul României - lei). Dobânzile primite pentru sumele economisite
pot fi, în această situaţie, de maxim 0,5% având în vedere că, PIB nominal
include inflaţia. Se acoperă astfel în mod real puterea de cumpărare şi în
acelaşi timp, se pot oferi credite cu dobânzi foarte mici.
În cazul
monedei internaţionale de schimb, valoarea poate constitui parte fracționară
din PIB-ul cumulat a tuturor ţărilor lumii.
În cazul
debitorilor, persoane juridice, moneda de creditare poate fi parte fracționară
a PIB-ului aferent domeniului în care firma îşi desfăşoară activitatea. Privit
în ansamblu, costurile de creditare vor fluctua într-o corelaţie mai strânsă cu
evoluţia înregistrată de companie, iar suma creditelor acordate de creditori va
fluctua per total în corelaţie cu PIB-ul (dacă este menţinută o relativă
proporţionalitate între acordarea creditelor în diverse domenii, şi aportul
acestora la PIB).
În cazul
debitorilor, persoane fizice, moneda în care se acordă creditul poate fi parte fracționară
a salariului mediu din ţara în care îşi desfăşoară activitatea. Acoperirea
riscului de neplată datorită necorelării veniturilor cu creşterea salariului
mediu în cazul persoanelor fizice, sau cu evoluţia domeniilor de activitate în
cazul persoanelor juridice, se poate efectua prin limitarea gradului de
îndatorare. Datorită dobânzilor foarte mici, diminuarea semnificativă a
gradului de îndatorare nu va afecta suma care poate fi împrumutată. Tot
datorită dobânzilor reduse, persoanele creditate pot beneficia de perioade de
graţie semnificativ mai lungi comparativ cu cele din prezent fără ca valoarea
datorată să crească semnificativ, sau de perioade în care să achite doar
dobânda, funcţie de dificultăţile financiare prin care trec.
De ce nu
recurg statele la aceste monede care pot fi relativ uşor de implementat?
1.
Nu
ar mai putea spolia economiile populaţiei prin inflaţie;
2.
SUA
nu doresc să renunţe la dolar ca monedă de schimb mondială şi orice alt stat
sau grup de alte state care în timp o vor înlocui, va urmări să îşi impună la
nivel mondial propria monedă.
Un stat cu o
nouă ideologie democratică, orientat spre interesele populaţiei. poate oricând
să adopte la nivel naţional noile monede.
Interesant.
RăspundețiȘtergere